سیلک اسکرین هوبر

مرکب سیلک اسکرین Huber

در مقایسه با سایر تکنولوژی های چاپ، چاپ اسکرین به دلیل ارزان و در دسترس بودن تجهیزات آن ، بیشترین کاربرد را دارد.

علاوه بر کاغذ و مقوا، چاپ اسکرین در سطوح دیگری مثل پلاستیک،شیشه،فلز، پارچه و غیره نیز قابل استفاده است. تنوع زیاد در خواص فیزیکی و شیمیایی اینگونه مواد باعث شده که گونه های مختلفی از مرکب چاپ اسکرین وجود داشته باشد. در چاپ بر روی مواد پلاستیکی ،مرکب چاپ اسکرین از نظر مواد تشکیل دهنده شبیه به مرکب های چاپ گراور و فلکسور گرافیک است.

ویسکوزیته مرکب های سیلک اسکرین HUBER بایستی بر اساس نوع مرکب،ضخامت لایه و اندازه ذرات مواد تنظیم شود. ویسکوزیته مرکب سیلک Huberمتوسط می باشد، یعنی حالت آن خمیری بین مرکب های فلکسو و لیتوگرافی یا لترپرس است.خشک کردن آن از طریق تبخیر حلال انجام میشود و یا با استفاده از هوای گرم تسریع میگردد. در مرکب های چاپ سیلک اسکرین برای سطوح کاغذ و مقوا ، مرکب های چاپ مات و براق با پایه روغن یا براق کننده استفاده میشود.

اینگونه مرکب ها بیشتر از طریق فرآیند اکسیداسیون خشک میشوند. گاهی اوقات هم مرکب های یووی در چاپ اسکرین استفاده میشود اما امکان چاپ با لایه مرکب بیشتر از 12 میکرون است.باتوجه به آلودگی محیط زیست و زیانبار بودن حلال های  شیمیایی که در فرمولاسیون مرکب چاپ استفاده می شود.یکی از راه حل ها برای کاهش انتشار مواد شیمایی در محیط، استفاده از مرکب های یو وی (UV) می باشد. مرکب های یووی(UV) در حالت عادی خشک نمی شود. و فقط با تابش نور ماوراءبنفش(Ultra violet : UV ) خشک می شود. و حلالی را در محیط منتشر نمی کند.و زیانی برای چاپچی ندارد.

به طور کلی مرکب های چاپ اسکرین Huber  اغلب از نوع روغن های خشک شونده هستند، گرچه از سایر مرکب ها هم می توان استفاده کرد. این مرکب ها غلظت رنگی غلیظی دارند، در هر رنگی ساخته می شوند، ودر آن ها از سیال حامل مناسبی برای موادی که چاپ می شود استفاده می گردد. تمام مرکب ها باید غلیظ و روغنی باشند تا واضح و همواره با مقاومت کم چاپ کنند.